Työnteko on monien opiskelijoiden
keskuudessa suosittu tapa viettää aikaa. Joillekin opiskelijoille se on
toimeentulon kannalta jopa silkka välttämättömyys. Välttämätöntä työnteko ei
kuitenkaan ole vain taloudellisen toimeentulon kannalta vaan myös työkokemuksen
kartuttamisen suhteen, vähintäänkin äärimmäisen tärkeää: kireästi kilpailluilla
työmarkkinoilla vastavalmistuneella voi olla haasteita pärjätä
menestyksekkäästi mikäli työkokemusta ei entuudestaan löydy tarpeeksi. Siksi erityisesti
opiskelijoita tulisi kannustaa työntekoon!
Suomessa on paljon tekemätöntä työtä
ja orastavan talouskasvun myötä sitä on odotettavissa lisää: työvoiman kysynnän
kasvu on lähiaikoina erittäin todennäköistä, ellei jopa varmaa. Työelämän
muutoksessa alati yleistyvän projektiluonteisuuden vuoksi myös määräaikaisuudet sekä osa-aikatyö tarjoavat opiskelijoille yhä enemmän tilaisuuksia tienesteihin, koulussa opittujen
tietojen ja taitojen soveltamiseen sekä käytännön työelämätaitojen oppimiseen. Mikä sitten on ongelma?
Yhtälöstä haastavan tekevät
valtiovallan opiskelijoille asettamat tiukat tulorajat: on paljon
opiskelijoita, jotka joutuvat kieltäytymään lisätyöstä huonojen
kannustinvaikutusten takia: lisätyö tarkoittaisi tukien menetystä eikä täten
lisäisi käteen jäävää tuloa. On myös niitä, joilta valtiovalta perii tukien
palautuksia armottomin ja joustamattomin elkein: eräpäivät tapaavat olla
kohtuuttomia ja epäinhimillisiä. Pahimmassa tapauksessa velkoja menettää
saatavansa ja velallinen luottotietonsa. Tämä ei ole omiaan palvelemaan
kenenkään etua. Kaiken lisäksi työtä jää tekemättä, työhaluista riippumatta.
Tiukkoja tulorajoja perustellaan
usein nopeammilla valmistumisajoilla. Mutta toisaalta, mitä iloa on nopeasta
valmistumisesta ilman äärimmäisen tärkeää työkokemusta? Näkemykseni mukaan yleistyvä trendi on se, että päätoimisesta opiskelusta työelämään siirtyminen tapahtuu limittäin: työnteon osuus opiskelijan ajankäytöstä kasvaa vähitellen sitä mukaa kun valmistuminen lähestyy.
Kuvitellaan vielä hypoteettinen tilanne,
jossa työnantajalla on valittavana kaksi vastavalmistunutta, joista toisen hän
rekrytoi: neljässä vuodessa valmistunut, työelämässä kokematon maisteri sekä
kuudessa vuodessa valmistunut, työkokemusta omaava maisteri. Veikkaan valinnan
osuvan mitä todennäköisemmin jälkimmäiseen. Nopean valmistumisen ja työnteon vuoksi
viivästyneen valmistumisen välinen vastakkainasettelu tiukkojen tulorajojen perusteena ei
siis ole yksiselitteinen: se on pikemminkin aiheeton ja virheellinen.
Opiskelijoiden tulorajoja tulisikin ehdottomasti nostaa vähintäänkin muiden pohjoismaiden tasolle! Tällöin
tulorajat olisivat suunnilleen 18 000–20 000 euron luokkaa.
PS. Päätöksen tulorajoista tekee viime kädessä valtiovalta. Miten siis edistää asiaa edarissa? Aivan ensiksi asia on otettava puheeksi: herätettävä keskustelua ja luotava yhteinen tahtotila. Asian edistäminen tulee siis aloittaa maamme korkeakoulujen edustajistoissa ja sitä kautta valtakunnallisissa opiskelijajärjestöissä SYLissä ja Samokissa. Tämän asian edistäminen olisi sitä asianmukaista ja järkevää edunvalvontaa, jota toivoisin yhä suuremmissa määrin tapahtuvan. Ja niin myös tapahtuu mikäli se minusta on kiinni!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti